Spanking Hour – Divination

Spanking Hour – Divination
Buil2Kill Records, 2013

Spanking Hour is een relatief jonge band uit Italië die moderne thrash metal speelt. Het viertal bracht in 2010 de debuutplaat Revo(so)lution uit en komt nu dus met Divination. De band wordt vaak vergeleken met Machine Head, al moet ik bekennen dat ik te weinig van die band ken om daar mijn oordelen van af te laten hangen. Hoe dan ook, erg zuiver is de thrash van Spanking Hour ook niet, sowieso is het erg Southern maar lijkt het op een mengelmoes van speed, groove en zelfs een klein beetje industrial metal.

Moderne thrash dus, al durf ik zeker te stellen dat ik de voorkeur geef aan het rauwere en oudere werk uit het genre. Verschillende bands hoor je er in terug, zeker als je erop gaat letten. Inderdaad wat van Machine Head, maar ook Fear Factory en Pantera. Gelukkig begint de eerste echte track na de intro aanstekelijk. Ondanks de spoken word-samples over nucleaire wapens en andere afgezaagde onderwerpen wordt het snel duidelijk dat deze band inderdaad verre van origineel klinkt. Gelukkig maken de licks aan de snaren die naar Atari-geluiden klinken dit nummertje goed. Ook met de flow en de groove zit het goed, een gegeven dat grotendeels op de rest van het album van toepassing is. Het is wat aan de softe kant, niets vuils aan deze thrash, en dat komt niet ten goede aan deze schijf omdat Spanking Hour dus geen eigen persoonlijkheid heeft. Ik wil deze review over deze release dan ook vrij algemeen behandeld afsluiten en niet verder ingaan op de resterende tracks. Het is in ieder geval geen slecht plaatje, Divination klinkt wat dat betreft naar waar de mosterd vandaan gehaald is, en die bands hebben grote groepen fans die ongetwijfeld ook wat met deze plaat kunnen.

Spanking Hour - Divination

1. Fragments
  2. Echoes Of Violence